2018.09.11
Hogyan tartja meg a WELL a legjobb munkaerőt?

Az irodakereso.info cikke.

Az olyan fogalmak, mint a kollaborációs és szocializációs terek ma már éppúgy egy irodai munkahely részei kell, hogy legyenek, mint az íróasztal vagy a telefon. Mit kell tudnia ma egy modern irodaház belső terének, mitől érzi jól magát egy munkavállaló, és a leglényegesebb kérdés: miért éri meg a munkáltatónak, ha invesztál a munkavállaló jó közérzetébe?
 Hogyan tartja meg a WELL a legjobb munkaerőt?

A Feuertag Ottó alapította Europa Design számos elismerésben részesült 1994-es létrehozása óta a hatékony és emberközpontú munkahelyi környezet megteremtéséért. Mind közül kiemelkedik az elmúlt két év díjesője: 2018-ban az European Business Awards-on Nemzeti Bajnok lett „The Workplace and People Development” kategóriában; míg 2017-ben elnyerte az Investors in People Magyarország Legkiválóbb Vállalatainak különdíját a kiváló teljesítményre inspiráló munkakörnyezet kialakításáért. Az Employer Branding Év Irodája különdíjat az Europa Design által berendezett Eaton Entreprises irodája kapta. A beszélgetésbe bevontuk Kovács Emesét is, aki az MN6 Energiaügynökség energetikai tanácsadója, WELL konzulensként segíti az ED legújabb projektjét.

Feuertag Ottó több száz (!) cégnek segített az európai színvonalú irodai munkakörnyezet megteremtésében, ezáltal a hatékonyságuk növelésében. Sikerüket bizonyítja, hogy az elmúlt 24 évben nem csupán multinacionális cégek, hanem számos hazai szervezet is megtisztelte őket bizalmával. (Akit érdekelnek a részletek, az az europadesign.hu oldalon olvashat róluk bővebben. – a Szerk.) Azoknak, akik Excelben gondolkodnak, egy pofonegyszerű érvet hoz fel arra, hogy miért érdemes akár már az ingatlan kiválasztás fázisában belsőépítészettel, illetve irodabútorok kiválasztásában is jártas szakemberrel megterveztetni a leendő irodatereket, illetve azok berendezését: „Magyarországon a shared service center szektor igazi sikertörténet, kb. 45 ezer jól képzett szakember dolgozik ezen a területen, jellemzően A-kategóriás irodákban. Ez talán közismert, de az már kevésbé, hogy egy ilyen központ működési költségének 75-80 százalékát a bér, illetve az erre rakódó terhek jelentik. Az elmúlt években radikálisan megváltozott a hazai munkaerőpiac, a szakemberek toborzása, illetve talán még ettől is hangsúlyosabbá vált azok megtartása. A kiváló munkaerő hosszútávú foglalkoztatása mára kulcstényezővé vált a vállalkozások életében.” – érvel logikusan amellett, hogy miért érdemes számításokkal, precíz tervekkel és munkahelyi felméréssel alátámasztani egy (leendő) iroda kialakítását.

Az Employer Branding Év irodája különdíj

És hogy miként lehet mindezt a gyakorlatban működő modellé alakítani? Nos, az Europa Design által berendezett Eaton Enterprises irodáját egyebek mellett azért tartották érdemesnek a kitüntetésre, mert itt az elmélet kézzelfogható valósággá vált. Szende Csaba, az Eaton Enterprises Hungary ügyvezető igazgatója szerint a díj is azt mutatja, jó úton járnak. Az Eaton új leányvállalataként, Start-upként fontos volt számukra a cég vállalati kultúrájának megteremtése, ami az Eatont a világ legetikusabb cégei közé emelte. Ez a kultúra megmutatkozik a kiválasztásban, társadalmi tevékenységeikben, munkahelyi és munkán kívüli kezdeményezéseinkben. Ennek része a munkakörnyezet kialakítása is, ahol értékelik az egyént és a lehető legjobb ergonómiai, technikai és audio megoldásokat kínálják a kollégáknak. Az irodában és a piacon is minden eszközzel igyekeznek megmutatni az Eaton-t, mint kiemelkedő munkáltatói márkát. Az irodájuk berendezése kapcsán is fontos volt fontos volt, hogy ezek a terek a saját termékeikkel legyen felszerelve és az Eaton vízióját jelenítsék meg. „Nálunk az ember, az emberi értékek vannak a középpontban. Hisszük, hogy a cég sikeréhez a személyes fejlődésen keresztül vezet az út. Az embereink iránti elkötelezettségünk különböztet meg minket a versenytársainktól. Márkánkat úgy építettük a piacon, hogy értékrendünk és etikai hitvallásunk megkülönböztessen bennünket a piacon versenytársainktól. Fontos számunkra egy olyan légkör kialakítása, ahová nap mint nap szívesen járnak be a kollégák dolgozni és ez kellő inspirációt nyújt.” – nyilatkozta Szende Csaba.

(Az Eaton egy több mint 100 ezer főt foglalkoztató nemzetközi cég, amely energia menedzsmenttel foglalkozik. A cég 2015-ben lépett a Business Service Center piacra, ekkor alapította meg Budapesten régiós központját. További információ a http://www.eaton.com weboldalon található. Az Eaton BSC budapest irodája nyerte el 2017-ben az Employer Branding –iroda különdíját.)

Az egyterű iroda nem csodaszer

Arra az újságírói kérdésre, miszerint egyre több tanulmány kérdőjelezi meg a korábban a hatékonyság felsőfokának tartott egyterű irodák mindenhatóságát, Feuertag Ottó azt válaszolta, hogy „a választás szabadságát kell megadni a munkavállalónak. Támogatni őket abban, hogy a nap folyamán többször – az adott feladathoz igazodva választhassák meg a számukra ideális munkakörnyezetet. Ez lehet egy egyterű részleg, ahol akár egy fülhallgatóval is ki lehet zárni a külvilágot, de lehet egy olyan munkaállomás is, ahol garantált a szerződésírás nyugalma. Ma már nem ismeretlenek azok az applikációk, amelyek egy gombnyomás segítségével segítenek megszervezni egy gyors, mondjuk háromfős munkahelyi meetinget egy tárgyalóban. Az általunk tervezett irodaterekben mindig gondot fordítunk arra, hogy éppúgy legyenek szocializációs, kollaborációs terek, mint intim fülkék, egy bizalmas telefonbeszélgetésre.”

A klasszikus irodai munkahelyen naponta 8-10 órát töltünk, és ha ez valamiért – sokan nem tudják megfogalmazni az okokat – nem tölt el bennünket jó érzéssel, akkor ez hatékonyságromláshoz, adott esetben a munkavállaló távozásához is vezethet. Ottó és csapata természetesen akkor tudja a legeredményesebb munkát végezni, ha már a leendő irodaterület kiválasztásába is bevonják őt és csapatát, de az sem reménytelen vállalkozás, ha egy meglévő irodahelyiséget kell átalakítani.

WELL minősítés: Fókuszban az ember

Az Európa Design új székháza – amely egy háromlakásos társasház példaértékű igényességgel elvégzett teljes átalakítása, bocsánat a profán kifejezésért, de az anyja sem ismerne rá – megpályázza a WELL minősítést. Miről is van szó? Kovács Emese szerint bár manapság már Budapesten sem épül új irodaépület valamilyen zöld minősítés (Breeam, LEED) nélkül, az azokban dolgozó emberek nem biztos, hogy érzékelik a különbséget. Egy zöld épületminősítés nagyon fontos: a felhasznált anyagok, az építés módja és az energiahatékony rendszerek mind hozzájárulnak a környezeti terhelés csökkentéséhez. Azonban hiába energiatakarékos vagy hatékony egy irodaház üzemeltetése, ez nincs közvetlen hatással a benne dolgozók egészségére, mindennapi munkakörülményeire. „Ráadásul még az üzemeltetés során is számos épületben előfordulnak hibák, esetleg érezheti úgy az irodát használó munkatárs, hogy túl hideg van nyáron, esetleg túl száraz a levegő vagy egyszerűen jólesne egy kicsit felállni és átmozgatni magát mondjuk egy futópaddal kombinált munkaállomásnál. Ezek a szempontok nem elsősorban energiahatékonyság vagy környezetvédelmi oldalról merülnek fel, hanem abból indulnak ki, mitől érezzük jól magunkat egy irodaházban, bevásárlóközpontban, étteremben vagy konferenciateremben.” – magyarázza a fiatal szakember, hozzátéve, hogy a közérzetünket leginkább az épületben lévő levegő minősége határozza meg. A páratartalom, a hőmérséklet, a levegőben lévő szennyezőanyagok nagyon komolyan befolyásolják, hogyan teljesítünk a munkahelyünkön. Emellett fontos még, mennyire van lehetőségünk alternatív munkaállomások használatára, esetleg mozgásra, ergonomikus bútorokat használunk-e, tudunk-e egészséges ételeket enni az irodaházban vagy kimerül a kínálat a csoki és kávé automatában. A növények és a zöld tetőkert, esetleg egy céges konyhakert látványa még inkább segíti a munkahelyi jóllétünket, és ez a hatékony munkavégzést is támogatja.

WELL minősítés Magyarországon is

Kovács Emese lapunknak elmondta azt is, hogy a rendszer kidolgozását egy orvosok, pszichológusok és épületgépészek bevonásával végrehajtott 7 éves kutatási program előzte meg, amely szerint a fenti ötletek és még számos egyéb javaslat alapján átalakított-. vagy épült irodai környezet egyértelműen pozitív hatással van a munkavállalókra! Az ilyen épületben dolgozók jobban érzik magukat, elégedettebbek, hatékonyabban dolgoznak, kevesebbet betegek, ráadásul az épület kialakítása még az energiahatékony üzemeltetést is segíti. Ez jelentheti a választ az épületek ilyen kialakítására vonatkozó, gyorsan terjedő beruházói hajlandóságra, míg a cégeket a WELL irodák előnyben részesítésére sarkallhatja. Hiszen itt már nem csak olcsóbb üzemeltetésről beszélhetünk, hanem az egyre nehezebben megtartható munkaerő elégedettségéről, hatékonyságáról is, ami pénzügyi szempontból is komoly előny lehet. Jó hír, hogy Magyarországon meglepően sok új irodaprojekt pályázik a WELL minősítésre, több mint 8 ilyen új irodaház fejlesztés valósul meg a következő néhány évben Budapesten.

A képek az Eaton Enterprises irodáiban készültek.



Magyarországon
előregisztrált
épületek

8



Iroda
showroom
projekt



1




Well
minősítéshez
ajánlott
szállítók

6



http://www.europadesign.hu/

Hazai szakemberek
a WELL-ről

Fazakas György
építész, ügyvezető igazgató
Fazakas Építésziroda Kft.

Nagyon hasznos kezdeményezésnek tartjuk a 2019. február 15-én elindított interaktív előadás sorozatot. Az egészséges irodai környezet érdekében tett intézkedések egyre sürgetőbbek. Az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt az az irodai munkahelyek száma, egyre nő a dolgozók aránya az adminisztratív szolgáltatási területeken.

Kovács Emesének szeretnénk megfontolásra javasolni, hogy a ”Well” minősítésben, az irodai dolgozókra jutó irodaterület mérőszáma is szerepeljen, a túlzsúfolt irodai környezet egészségtelen hatásának csökkentése érdekében.

Cikkeink

Kasek Roland CMC vezetési tanácsadó, a MINDiet kutatásért és fejlesztésért felelős alapítója. Kollégáival azon dolgozik, hogy tüneti kezelések és a panaszenyhítő beavatkozások helyett valódi, objektív eredményekben mérhető megoldást kínáljon a személyre szabott egészséghelyreállítástól a hosszútávú egészségmegőrzésig egyéni és vállalati szinten egyaránt. Feuertag Ottó arról kérdezte Rolandot, hogyan találkozhat az egészség kapcsán az egyéni felelősség és a munkáltatói érdek, és miként válhat egy vállalati egészségprogram bevezetése és működtetése versenyelőnyt biztosító stratégiai céllá.
 
Ebben a menüpontban összegyűjtöttük azokat a cégeket, amelyek támogatják és elősegítik a WELL Certification rendszerét. Ezek a cégek széles körben biztosítják a szükséges termékeket, szolgáltatásokat és megoldásokat a WELL szabványoknak való megfeleléshez.
 

Kapcsolat

EUROPA DESIGN, WELL PONT


EUROPA DESIGN, WELL POINT
H-1025, Budapest, Törökvész út 71-75.
T: 274-0001

Nyitva tartás
H-P: 09.00-17.00
Email
minosites@welliroda.hu
Kövessen minket!


Hazai szakemberek a WELL-ről

Fazakas György
építész, ügyvezető igazgató
Fazakas Építésziroda Kft.

Nagyon hasznos kezdeményezésnek tartjuk a 2019. február 15-én elindított interaktív előadás sorozatot. Az egészséges irodai környezet érdekében tett intézkedések egyre sürgetőbbek. Az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt az az irodai munkahelyek száma, egyre nő a dolgozók aránya az adminisztratív szolgáltatási területeken.

Kovács Emesének szeretnénk megfontolásra javasolni, hogy a ”Well” minősítésben, az irodai dolgozókra jutó irodaterület mérőszáma is szerepeljen, a túlzsúfolt irodai környezet egészségtelen hatásának csökkentése érdekében.

Kocsány János
CEO
Graphisoft Park SE

A Well Irodáról szóló szakmai előadás nagyon jól összegezte a munkavállalók jó közérzetét középpontba állító új minősítési rendszer lényegét, így ingatlanfejlesztőként felkészülten várom a leendő bérlők erre vonatkozó igényeit. Számomra a Well nyolc fő kategóriája közül kiemelt fontossággal bír a fitness, a mozgáskultúra bevezetése a munkahelyeken. Ráadásul én ezt közösségépítő eszközként is használnám, hogy az ott dolgozók együtt éljék át a testmozgás örömét. Az irodai épített környezetben olyan feltételeket kell megteremteni, amelyek ösztönzik a fizikai aktivitást és az aktív életmódot.

Pálla Gábor Ödön
ügyvezető igazgató
Római irodaház Kft.

Az ingatlanfejlesztőknek a Well minősítés szempontrendszere olyan támpontokat ad, amelyekre érdemes odafigyelni már a beruházások elindításánál. A bérirodaházak fejlesztői számba vehetik az épületek alaprajzi, tartószerkezeti és épületgépészeti kialakítását, hogy az később alkalmas lehessen egy Well iroda megvalósítására. Amellett, hogy a minősítés egy kitűnő marketingeszköz, legalább olyan fontos a munkavállalók egészségének és kényelmének középpontba állítása is. A WELL továbbá hozzásegítheti a HR és kommunikációs szakterületek bekapcsolását is az irodatervezés folyamatába, ami nagyban segítheti egy projekt sikerét.



Irodakereso.info Well Iroda http://www.europadesign.hu/


Adatkezelési tájékoztató